Adventsconcert door Kapellmeister Ensemble
17 november 2024 om 15.00 uur Adventsconcert door Kapellmeister Ensemble, bestaande uit:
Kristien Nijs, sopraan
Marieke Vos, barokviool en
Denis Roosen, orgel.
Werken van:
Johann Sebastian Bach, Dietrich Buxtehude, Georg Friedrich Händel, John Playford, Johann Nicolaus Hanff en Christoph Graupner.
Toegang: vrijwillige bijdrage
Het programma heeft als titel REJOICE!
REJOICE!
1. Nun komm, der heiden Heiland | BWV 599 Johann Sebastian BACH (1685-1750) |
2. ‘Ich will den Herrn loben allezeit’ | Johann Nicolaus HANFF (1663-1711) |
3. Adventscantate: ‘Furcht und Zagen‘ • Aria ‚Furcht und Zagen‘ • Recitativo ‚Die Zeit ist da, Bereitet euch • Arioso ‚Ach! Bereue deine Sünden‘ • Recitativo ‚Durch Reu und Glauben‘ • Aria ‚Furcht und Zagen‘ da capo • Recitativo ‚Ich will auch deswegen‘ • Choral ‚O Jesu, hilf zur selben Zeit‘ • Recitativo ‚Ich hoff‘ es wird geschehn‘ • Aria ‚Verstosse doch dein Erbteil nicht‘ | Christoph GRAUPNER (1683-1760) |
4. Präludium & Fuga g-moll, BWV 535, | Johann Sebastian BACH (1685-1750) |
5. ‚Singet dem Herrn ein neues Lied’ | Dieterich BUXTEHUDE (1637-1707) |
6. Green Sleeves, to a Ground with Division | John PLAYFORD (1623-1686) |
7. Uit MESSIAH: • ‘Rejoice greatly’ • Recitative: ‘Then shall the eyes’ • ‘And He shall feed his flock’ | George Frideric HANDEL (1685-1759) |
Kapellmeister staat voor het repertoire van Duitse barokmuziek en wil op historische én verfrissende wijze de muzikale kern naar het publiek overbrengen: ontroering en reflectie, spektakel en verwondering. Zo houden solocantates en kamermuziek het evenwicht tussen het religieuze en profane, het meditatieve en het concertante.
Het barokensemble werd onder impuls van organist/klavecinist Denis Roosen en violiste Marieke Vos opgericht in 2018. Het vergroot of verkleint de bezetting projectmatig en focust op bekende en minder bekende kapelmeesters uit de hoog- en laatbarok. Zo passeren ronkende namen als Buxtehude, Telemann, Händel en Bach de revue, maar komen ook componisten als Graupner, Heinichen en Mattheson in de belangstelling. Kapellmeister kiest deze meesters als centrum vanuit een groot respect en fascinatie voor de Duitse barokke toonspraak en het volstemmige continuo-spel. Het reflecterende karakter van het woord in de cantates, afgewisseld met het virtuoze, concerterende element in de kamermuziek brengt de voornaamste muziekvormen uit deze periode tot leven: concerto, sonate, suite en cantate.
Samenwerkingen met het Mechels Kathedraalkoor (2022) en Quilisma ensemble (2023) zorgden voor uitverkochte concerten van Buxtehudes ‘Membra Jesu Nostri’ in de passietijd. Met koor Amicantus o.l.v. Alexander Schneider speelde Kapellmeister het Requiem à 5 van M. Cazzatti mee. Daarnaast blikt het ensemble terug op meerdere uitvoeringen van het beroemde Stabat Mater van Pergolesi in een solistische bezetting.
In 2024-25 brengt Kapellmeister nieuwe unieke voorstelling: de samenwerking met schrijfster/theatermaakster Mona Thijs en soundscapes van Orlan Ghekiere resulteert in de voorstelling ‘Kruimels’ . In gezelschap van proza en live electronics exploreert Kapellmeister het genre van de triosonate, in de kleurrijke bezetting van viool, viola da gamba en klavecimbel, met topwerken van Buxtehude, Telemann, Schmelzer en J.S. Bach!
Verder in aantocht is de opname van een vioolsonate van J.D. Heinichen, in een versie die nog niet eerder vastgelegd werd.
Meer info: www.kapellmeister.info
Denis Roosen volgde hogere muziekstudies aan de LUCA School of Arts – Lemmensinstituut te Leuven. Hij behaalde er masterdiploma’s voor orgel, klavecimbel en kamermuziek met grootste onderscheiding voor de drie recitalexamens. Zijn belangrijkste docenten waren Peter Pieters en Luk Bastiaens voor orgel en Kris Verhelst voor klavecimbel & basso continuo. Kamermuziek volgde hij bij Koen Dieltiens, Bart Coen en Erik Van Nevel. Aanvullende meestercursussen en privélessen orgel in binnen-en buitenland bij Elke Völker, Louis Robilliard, Leo Van Doeselaar en Diego Innocenzi; voor klavecimbel bij Jacques Ogg, Bart Jacobs en Christophe Rousset.
Hij treedt op als solist, continuo-speler en begeleider. Met violiste Marieke Vos speelt hij als duo ‘orgel & viool’ sinds 2003. In 2011 nam hij een CD op rond Belgische Romantiek voor het vaktijdschrift ‘Orgelkunst’ aan het Cavaillé-Coll orgel (1878) te Hasselt.
Als leraar orgel, klavecimbel en begeleidingspraktijk is Denis verbonden aan Kunstacademie Zaventem en Academie Beringen. Verscheidene van zijn composities werden bij Euprint uitgegeven en in 2019 werd hij 2e laureaat van de internationale ‘Composition contest Orgelkids’ cat. ensemble. Hij is titularis-organist van het Penceler/Smet/Thomas orgel te Tessenderlo.
Kristien Nijs, Sopraan
Kristien Nijs (°1991) uit Diest begon haar zangstudies op 16-jarige leeftijd in de Hagelandse Academie voor Muziek en Woord. Ze studeerde verder aan LUCA School of Arts campus Lemmensinstituut te Leuven. Hier behaalde ze in 2015 haar Masterdiploma zang bij Greetje Anthoni en Marina Smolders. In deze periode volgde ze zowel actief als passief masterclasses bij van o.a.: Maarten Koningsberger, Roberta Alexander, Nathalie Dessay, etc.
Kristien ontdekte haar passie voor oude muziek in het Atelier Oude Muziek bij Erik van Nevel. Deze passie zet ze verder bij ensembles als Bachplus o.l.v. Bart Naessens, Psallentes o.l.v. Hendrik van den Abeele en La Petite Bande o.l.v. Sigiswald Kuijken.
Waar Kristien ook haar hartje kan ophalen, is in het door Denis Roosen & Marieke Vos opgerichte ensemble Kapellmeister, dat vooral Duitse barok en bekende en minder bekende pareltjes tot klinken brengt.
Niet enkel oude muziek maar ook het bredere zangrepertoire komt geregeld aan bod. Samen met pianist Michaël Mannes vormt zij een duo dat sfeervolle liedrecitals brengt.
Naast solozang heeft Kristien ook een grote passie voor koor. Sinds januari 2019 is ze vaste sopraan bij het Vlaams Radiokoor o.l.v. Bart van Reyn, waar ze haar flexibiliteit kan laten zien in de grote waaier aan werken die in het programma voorkomen.
Naast haar podiumervaring deelt Kristien ook graag haar passie voor zang. Ze is een van de vaste docenten zang aan de Academie voor Muziek, woord en dans Geel.
Marieke Vos behaalde aan de LUCA School of Arts Campus Lemmens een Master viool (grote onderscheiding) bij Bernadette Bracke, alsook een Master kamermuziek (grootste onderscheiding) bij Roel Dieltiens. Ze zette haar opleiding voort bij Elisa Kawaguti en Nico Baltussen en volgde meestercursussen in binnen- en buitenland.
Ze speelde mee in (kamer)orkesten als de Beethovenacademie, Het Kamerorkest en Le Concert Olympique.Aan de LUCA School of Arts Campus Lemmens behaalde ze vervolgens een Master barokviool (met grote onderscheiding) bij Makoto Akatsu en volgde ze les bij o.a. Sigiswald Kuijken, Erik Van Nevel, Kris Verhelst en Bart Coen.
Naast projecten met haar ensemble Kapellmeister is ze actief in onder meer le Pavillon de Musique, BachPlus, B’Rock, Musica Gloria, Scherzi Musicali en A Nocte Temporis. Ze bespeelt een barokviool van de Duitse bouwer Leonhard Maussiel, Nürnberg ca. 1730.
Als leraar viool is ze verbonden aan het Conservatorium te Leuven.
In het seizoen 24/25 creëert Kapellmeister met schrijfster theatermaakster Mona Thijs en Orlan Ghekiere de voorstelling Kruimels, een samenwerking tussen barokmuziek, woord en live electronics. Speeldata en meer info op www.kapellmeister.info.