Concert door Tineke Steenbrink, orgel en Judith Steenbrink, viool“Gouden Sonates en ruwe diamanten”
Tineke Steenbrink, orgel en Judith Steenbrink, viool.
In dit programma sonates van componisten uit de bloeitijd van de Stylus Fantasticus; ‘de vrijste en ongehinderdste methode voor compositie – aan niets gebonden,’ zo zegt A. Kircher (1602 – 1680) over dit fenomeen. Deze ongedwongen vorm zorgt voor een boeiende ervaring van 17e eeuwse hoogtepunten. Het concert begint met een virtuoze sonate van Ignazio Albertini, een relatief onbekende, zeer boeiende tijdgenoot van Heinrich Ignaz Franz Biber, de meest oogverblindende figuur onder de vioolvirtuozen van de 17e eeuw, vergelijkbaar met een Paganini in de 19e eeuw. Biber’s stukken barsten van de virtuoze elementen, nieuwe technieken, bizarheid en eindeloze vindingrijkheid – de Stylus Fantasticus op het hoogtepunt van zijn tijd. Pandolfi Mealli is ook een excentrieke componist. Een violist in hart en nieren; zijn composities zijn zo ongelofelijk violistisch geschreven, met een gipsy touch. Welkom bij kamermuziek boordevol barok-enthousiasme en levendigheid.
Sonata I | Ignazio Albertini (1644 –1685) |
Ciaccona | Antonio Bertali (1605–1669) |
Passacaglia | Georg Muffat (1653-1704) |
Sonata V | Heinrich Ignaz Franz von Biber (1644- 1704) |
Toccata VII | Georg Muffat |
Sonata VI | Heinrich Ignaz Franz von Biber |
Sonata in D | Georg Muffat |
Judith Steenbrink (barokviool) is verslingerd aan barokmuziek.
Na haar studie bij o.a. Lucy van Dael reisde ze door de wereld met European Union Baroque Orchestra, Concerto Copenhagen en Amsterdam Baroque Orchestra. Sinds jaren is zij als eerste violiste aan Christina Pluhar’s ensemble l’Arpeggiata verbonden.
Met haar tweelingzus Tineke Steenbrink stond zij aan de wieg van Holland Baroque waar zij als artistiek team en concertmeester haar thuis gevonden heeft. Als concertmeester en dirigent was zij te gast bij Irish Baroque Orchestra en het Residentie Orkest. Judith Steenbrink is tevens docent aan de Internationale Zomeracademie in Alden Biesen. Dit jaar vindt de tweede editie van haar festival ‘Batenburg Baroque’ plaats tussen 25 en 27 augustus.
Tineke Steenbrink (orgel en klavecimbel) is medeoprichter van Holland Baroque.
Sinds haar jeugd is zij verbonden aan het Severijn-orgel van de Sint Martinuskerk, Cuijk. Na docentschap aan conservatoria in Zwolle en Groningen is zij sinds 2014 als docent werkzaam aan het Koninklijk Conservatorium Den Haag. Haar jarenlange studie naar de autograaf van het Stabat Mater van Pergolesi leidde tot de publicatie van zijn handschrift bij Edition Wallhall.
Momenteel houdt Tineke zich bezig met studie naar het barokke Gregoriaans: gebruik en uitvoeringspraktijk in Brabant van de 17de en 18de eeuw. Eeuwenoude Gradualia, Antiphonalia en Processionalia worden bladzijde voor bladzijde op aantekeningen, invoegingen, aanwijzingen en gebruikssporen bestudeerd.
Haar opleiding bestond uit de studie orgel aan het conservatorium Utrecht en klavecimbel aan de Hochschule für Musik Köln waar deze studie met de hoogste onderscheiding werd afgerond.